April 7, 2010

Beryl’s Chocolate.. =)

ari jumaat ari tue, PUSPANITA kat ofis ada wat lawatan ke kilang coklat.. confirm lar aku melonjak2 nk ikut kan.. lagipn time rehat ari jumaat kan panjang.. hihihi..

mine!1560

ktorang pegi nek 2 bus.. 1 bus panjang, 1 bus pendek.. hihihi.. memula diorang plan nk gerak kol 12 lebih, tapi sbb kilang tue ready nk terima pengunjung around 2, so ktorang tunda waktu perjalanan.. sudahnya lepas da habis solat jumaat, baru gerak ke Seri Kembangan sanaaaaa..

mine!1562

hello people…

welcome to beryl’s chocolate… =)

comelkan patung aiskrim nie.. hehehe..msuk2 je area kilang nie da semerbak bau coklat.. muahahahaha.. lagik lar geram kan..

mine!1561

cuba carik mane pintu msuk dia?? hihihi..

pintu msuk dia kat tepi yang ada bentuk coklat tue.. kecik je pintu masuk dia.. msuk dlm tue, ktorang dengar penerangan dari org kat situ dlu.. ada lar dia pasang video pasal coklat2 beryl’s nie.. 5-10 minit je lar cmtu video nye..

mine!1563

lepas da siap dengar penerangan tue sume, baru lar ktorang dibawa meronda ke dlm kilang tue.. actually takde lar ronda kat dlm tmpt yang diorang ngah sibuk2 membuat coklat tue, round tepi2 jerk..

mcm pic kat atas nie ada lindung ngan kaca sume.. so ktorang nmpak lar pergerakan mesin2 nye..

mine!1564

mine!1565

mine!1566

nie bahan2 utama utk wat coklat.. selain daripada gula.. =)

mine!1568

geram tak tengok coklat bulat2 tue?? pergh, aku yang tengok dari luar kaca tue pn da rasa ‘cpt lar kluar.. nk g beli coklat da ni.. cpt lar..’

mine!1569

mine!1570

mcm nie lar proses utk diorang wat coklat yang bulat2 tue.. especially yang dlm dia ada almond n hazelnut..

dalam tue memula diorang masukkan almond or hazelnut.. smbil benda yang bulat2 tue pusing2 mcm lori yang bancuh simen tue.. [ada kena mengena ker?? boleh lar.. asalkan ada persamaan.. hihih..]

bila da berpusing2 tue, nampak tak batang besi yang halus tue?? dari batang besi yang halus tue, diorang salurkan coklat cair.. tapi coklat tue diorang salurkan pelan2 je lar..

smbil dia berpusing, smbil bersalut ngan coklat.. brape lama masa yang diambil, aku tak sure plak.. tak smpt nk tanye.. coz orang yg menerangkan jauh ke depan, aku ke belakang sesangat..

mine!1571

nie plak mesin yang bungkuskan coklat.. bungkusan nye yang macam gula2 tue.. yang jenis berpintal kiri kanan tue..

mine!1572

nie plak yang wat coklat dlm bentuk acuan2 sume.. ikut bentuk..

mine!1567

aku suka tengok koleksi coklat2 nie.. comel2 sumenya..

sbnrnya dlm nie tak leh amek pic.. tapi da nama pn bwk budak yang degil kan, confirm lar arahan tue dilanggar jugak.. =)

mine!1574

antara lukisan yang terlekat kat dinding dlm tue.. utk tatapn korang yerk.. =p

lepas je dari lukisan, terus tangga utk turn ke bwh n keluar.. time utk menyoping chocolate plak.. yeaahhhhaaaaaa!!!

mine!1575

hamik ko.. skali yang msuk sumenye.. pdat gile dlm tue.. mmg berlaga vontot sajee… sib bek sume yang pegi pmpn.. muahahaha.. dari sejuk beraircond pn, mmg tak rasa aircond da..

mine!1577

antara pilihan coklat yang ada.. nie je yang smpat aku snap.. yang lain2 aku da jadi rmbang mataaaa da…. yang nie nak.. yang tue nakkk.. aisay.. mau tak cukup duit nnti nk bayar.. huhuhu..

mine!1579

comelkan?? yang nie je RM10… tapi idok ler aku beli.. Rm10, memacam coklat lain aku leh dpt yerk.. nie yang wat mahal pn, patung nk selit celah hp tue jerk.. coklat nye murahhhh sajerkkkk..

mine!1578

1 bakul nie coklat aku ngan kak su.. ktorang share bakul.. senang skit nnti nk bayar.. lagik pn takde lar nk berlaga2 bakul ngan org len nnti..

mine!1576

hamekkkk.. kat cashier pn beratur leh tahan gak yer.. owh, ktorang dpt less 5%.. okeh lar kan.. ada gak diskaun nye..

mine!1583

nie je yang aku beli.. tapi ada gak 3 4 coklat aku da bagi kat ofismate n my boss.. hehhee..

boleh time aku msuk ofis smula petang tue, bos aku nmpk aku jer, trus dia ckp..

i tak smpat nk kirim, u da turun..

puan nk kirim ape?? [blurrr skejap..]

i nk kirim coklat yang bulat2 tue.. yang dlm dia ada almond..

owhhhh… nape puan tak sms jer.. boleh yaty beli kan tadi..

actually kan, aku da tergerak da nk amek coklat bulat2 yang ada almond dlm plastik transparent kat atas tue lebih skit masa kat kilang tue.. tapi bila pikir2 balik, t byk2 takde org makan membazir jerk.. ish, kalo amek lebih tue, mmg lar aku bg satu kat bos aku..

tapi coklat dia not bad gak lar.. sodapppppp gak….

=)

7 comments:

♥Syamelia♥ said...

bestnya visit kilang choc...
akak tgk dah excited...
if akak pun sure da borong nyer, tp borg dark choc jer la...
hehhehee

yaTy ♥ said...

a'ah kak amy..
mmg excited..
tue yang sume men serbu masuk wpun tmpt dia agak sempit skit.. hehehe..
dark choc pn ada gak..
pilihan yaty sume yang ada almond..
hahahha..

Lis Ismail said...

ai pnya mana?

yaTy ♥ said...

kak, aku bg ko yang duit mas punya tue nak??

Lis Ismail said...

orait je...sila deliver pd ofis sy yeah..secepat yg mungkin..kang cair plak duit mas aku tu...muahhaha...

Anonymous said...

choc beryl's mmg tak beshh..yg leh tahan sket pon dark choc jer...rate for beryl's 3 out of 10..huhuhuhu

yaTy ♥ said...

anon,
tak lar..
best jer..
mungkin tak kena ngan selera u kot..
tapi pada i not bad lar choc nye..
i ske yang ada almond..
=)