February 23, 2010

Pengalaman Derma Darahhh.. =)

ari khamis last week, kat ofis ada wat kempen derma darah.. nie org2 dari Pusat Darah Negara dtg sendiri kat ofis wat kempen nie.. kat ofis pn da wat announce & tmpal poster 2 minggu sebelum tue lagik.. so masa mula2 tengok poster tue sume mmg da teringin nk derma darah pn..

skali kn, bila tiba hari kempen derma darah nye boleh plak mcm cuak2 takut gitu.. hahahha.. kempen nie start dari kol 9 smpai petang.. so lepas da siap kan keje pagi tue, saje je lar aku g wat lawatan muhibbah kat dlm dewan bawah nie hah.. skali tengok boleh tahan gak ramainya org yang derma darah..

ngah tengok2 tue nmpak kak wati & kak jee.. so lepak ngan diorang dlu.. last2 kak wati ajak derma darah gak.. aku ckp lar mmg nak tapi takut.. dia ckp dia pn sama.. nie 1st time nk derma darah.. so aku decide takpe lar.. derma je lar.. bukan ape sngt pn.. darah jer.. hihihi.. =p

tapi sebelum tue aku g minum kat cafe dlu.. just cicah roti ngan air milo jerk.. then terus g dewan smula n isi borang smula..

da settle isi borang terus p kat kaunter 1st nie.. aku suh kak wati g dlu.. kat sini dia timbang berat n check jenis darah.. tapiiiiiii kan.. kak wati nie ngah bulan mengambang.. kalo dah hujung2 takpe lar gak.. nie baru hari ke2.. ada hati nk derma darah.. sah2 lar org tue tak mauuu!!

sudahnye aku sorang je.. kak jee mmg takkan lepas pnye lar.. berat tak cukup satu hal.. darah tak cukup pn satu hal gak.. hahhaha.. ampun ek kak jee. terngata japs.. =p

da selesai kat kaunter nie, kena p kaunter sebelah plak.. dia check tekanan darah sume.. pastu dia ada lar tnye skit2 nk bagi kita paham sume.. then pegi kat org sebelah dia plak baru dpt buku merah tue sume..

da selesai sume tue, pegi lar kat kerusi utk derma darah tue.. pilih lar mane2 yang kosong.. time nampak org Pusat Darah Negara tue dtg dekat je bwk peralatan tue sume mmg da berdebar gile2 lar.. =)

nie time dia cucuk ubat bius.. time nie tak brape sakit sgt pn.. cam kena inject kat sekolah masa dlu2 jer rasanya..

yang nie lar masa nurse tue cucuk jarum utk bagi darah mengalir keluar tue.. yang nie sakitttt skittttt!! hihih.. biasa lar.. 1st time derma darah kan.. aku smpai toleh tempat lain time nie.. pnye lar tak nak tengok besar mana jarum tue kan..

meh kasi zoom ek jarum nye..

hah, besar tue.. =) sib bek lar akak yang nie pandai kan.. skali cucuk je da okeh.. kalo berkali2.. mau aku tak jadi derma darah..

yeahhhh.. da selesai bab cucuk mencucuk.. skang nie ngah tunggu beg tue penuh jerk.. heheh.. eh2.. chop2!! bukan beg yang kecik tue yerk.. beg nye lagik satu..

hah, tue hah beg nye.. yang kat sebelah peha aku tue.. beg tue lar yang kena penuh kan dlu.. time nie dia lum gantung kan lagik beg nye.. aku siap suh kak wati n kak jee tunggu smpai habis kat sini.. =p

nie time beg tue da nk penuh.. so akak tue standby sesiap.. eh, tak lama pn aku pnye turn nie.. less than 5mins.. lupa lak, benda yang aku pegang tue mmg kena genggam lepas genggam lepas.. nie kira mcm nk mudahkan darah tue mengalir keluar..

yeahhhhh!! da penuhhhhhh.. berjayaaaaaa!! aku excited je bila kak jee n kak wati bgtau darah da penuh dlm beg tue..

da penuh betul2 da nie.. akak tue ngah nk stopkan darh n nak tanggal2 kan benda alah tue sume dari aku.. sib bek masa tanggalkan jarum tue tak sakit.. selain dari 1 beg penuh tue, ada gak darah aku yang diorang amek dlm tabung uji tue.. dalam 3 tabung uji kot.. aku tak tau lar utk ape.. hihihi.. =p

nie lar buku merah yang dpt masa kat kaunter tue.. sng lar da ada buku nie.. next time kalo nk derma darah just bwk buku nie jerk.. =)

lepas da tanggalkan benda2 tue sume, aku kena rest dlu kat tmpt aku derma darah tue dlm 10mins camtu.. sambil2 rest tue dia suh ko tekankan tempat yang cucuk jarum tadi ngan kapas.. then baru dia tmpalkan handyplast nie.. pastu boleh da balik ofis smula..

diorang pn ada sediakan makanan utk kita makan after da derma darah tue.. masing2 yang derma darah dapat 1 set mcm nie.. aku bwk nek ofis, mkan kat ofis jerk..

tue kesan derma darah pagi nye.. aku bukak handyplast nye masa da malam.. skang da hilang da bekas kena cucuk jarum tue.. cuma lebam2 dia ada lagik skit..

hope next time ada lagik lar kempen2 mcm nie kat ofis..

aku nye darah type 'O'.. same with ibu aku n my sis..

=)

4 comments:

zac zirwan said...

aku hanya akan derma darah kalo nurse yg cucuk tu comei2..hehee..thumbs up!

Lyn Yusoff said...

yaty,
bagusnyer leh derma darah..
kaklyn ni dr dulu nak derma darah mesti tak lepas..huhuh
berat tak cukup.. tak ideal konon..
kena berat 52kg... skrg ni baru 46 kg..
huhuhuhuhu

yaTy ♥ said...

zac,
amboi nk derma darah pn nk pilih nurse yer..
dpt yang comel tapi cucuk jarum berkali2 baru tau..
hehehe..
=)

yaTy ♥ said...

kak lyn..
hihihi..
tue pn gigil2 time nk p kat kaunter..