December 16, 2011

Warded!

jumaat last week, aku blik ke SA.. aku gerak dari putrajaya dlm 7.20 gitu.. smpai kat SA dkt2 kol 8.. msuk2 je umah akak aku, tgk2 dak kecik nie da berselimut ketiduran.. rasa2 bdn dia, mmg panas skit pun.. so aku pun amek pic dia then tweet.. sape follow twitter aku prasan lar aku tweet pasal budak kecik nie.. pastu aku smbung baring tepi dia..

then mummy dia kuar blik jap.. baru pas solat.. baring gak kat sblh dia smbil rasa dahi dia sume.. 

eh, panasnya.. amik temperature dia lar kak ngah..

aku pun amek lar temperature dia.. sekali 40.3 ko!! mak aihhh.. melampau pnye panas kan.. terus lar amek ubt nk msuk bontot dia.. baru bukak pampers dia, skali tgk dia wak2.. kejutkan lar dia.. nk cebokkan dia dlu.. settle sume, lap2 bontot dia, then akak aku msukkan ubt bontot.. dia nngis skit je lar masa nk masukkan tue jerk.. then akak aku g bsuh tangan, aku baru nk pakaikan dia pampers, something happen weiiiiiii!!

budak kecik nie tetiba menarik yg macam sawan + kancing gigi tue.. sib bek time tue aku ngan abg ipar aku ada dpn mata dia.. terus abg ipar aku angkat dia.. akk aku p larik laju2 pakai baju aku men capai je kunci keter kancil ngan kunci umah.. bukak pntu sume.. abg ipar aku tunggu lif, aku tunggu masa nk kunci umah sbb akak aku dlm umah lagik.. dia da nngis sama2.. owh, abg ipar aku pun time nie da nngis2 gak.. sekali boleh x time aku nk kunci grill, bunyi gedebuk gitu.. toleh tepi baik je tgk akak aku da jatuh.. sib bek lar jatuhnya ke tepi. kalo jatuh tersembam perut ke depan, nauzubillah lar kan..

abg ipar aku bwk keter jgn crita lar kan.. spnjg jalan mmg tkn honk jer.. traffic lite plak ngah merah.. sib bek nek kancil.. leh menyusup di laluan tengah2 antara 2 kenderaan lain.. aku kat belakang pegang budak kecik nie.. dia bogel okeh time tue.. baju ape sume mmg x smpat nk capai.. dlm keter nie baru aku start nngis.. nak2 masa dia da start tak bagi respons pape pun.. diam terkulai jer.. mau aku tak cuakkan..

smpai KPJ, terus benti keter dpn emergency tue jugak, terus bwk lari dia msuk dlm tue.. dorang mandikan dia dgn ice then pakaikan topeng oksigen tue.. sib bek oksigen dia still 100% lagik.. xda masalah lar.. time mandikan dia dgn ice tue baru dia bagi respon.. menangis tak hingat..

dekat sejam gak lar ktorang kat tmpt emergency tue.. then baru naik atas utk msuk wad.. budak kecik nie time dlm emergency tue da tido da bila aku dodoikan dia.. tapi bila nk naik wad, dia dgr bunyi lif, terus celik balik mata dia.. 

smpai ke dalam wad celik mata.. xmau tido da.. time nie mmg dia melembik lagik lar.. ckp pun ape yg dia dan jer.. tnye pun asik angguk geleng jer..


masa ktorang tunggu kat emergency tue, abg ipar aku g pick up ibu aku kat bus station sana.. kalo suh aku, smpai bila pun x jmpe bus station tue.. hehehhe.. aku kan fail bab2 cam jalan nie.. so lepas pick up ibu aku, dorang blik umah, p packing barang2 yang sepatutnya..

masa kat emergency tue, aku ada blik umah kejap.. aku packing baju akak aku ngan miqhael je lar.. sekali boleh lupa nk bwk susu dia plak kan.. tue yang abg ipar aku kena balik umah smula gak.. then sandal budak kecik nie pun bwk sekali.. dia kan suka berjalan.. pastu tapau skali makanan utk ktorang.. ater, plannya nk g makan lepas amek ibu aku kat bus station.. tapi da jadi gini, makan dlm wad saje lar yerk..

budak yang kelaparan.. makan bertambah 3x okeh malam tue.. makan pun x pandang kiri kanan da.. diam je atas sofa tue.. da habis nasi dia baru dia berbunyi suh bsuh tangan dia..

dia yg sebenarnya da 2hari asik cirit + muntah jer.. hari khamis malam tue akak aku bwk da g klinik sume.. then alhamdulillah hari jumaat tue da x muntah.. tinggal cirit dia jerk.. skali mlm jumaat tue plak terus dmm yang tinggi kan.. 

masa doc check dia pun, dorang kena monitor dia pnye temperature every 1 hour.. ngan cirit dia.. masa tepon mak cik yg jaga dia bgtau dia msuk hospital pun mak cik tue terkejut.. yer korang.. ptg tue sblm blik umah mmg dia aktif.. main basikal, melompat2 sume elok jerk.. tetiba mlm da kena msuk wad kan.. malam tue jugak mak cik tue datang ngan anak dia.. sume tak caya dak kecik nie msuk hosp.. aku blik umah ngan ibu aku mlm tue pun dlm kol 12.15.. akak aku ngan abg ipar aku tunggu kat hosp..

nie tag yg dia kena pakai.. orang lain pakai kat tangan, dia kena pakai kat kaki.. pantang lar nmpk tag nie kat kaki dia.. laju je ckp 'akittttt.. akitttttt..' hehhehehe.. tue namanya nk suh ktorang bukak tag tue.. tapi koser lar nk layan.. kuar spital nnti baru bukak ye syg..

tue siku akak aku yg luka pasal dia jatuh.. cantik je bulat dua.. da macam bermata da siku dia.. lutut kiri dia pun ada lebam sikit.. ubt kuning tue dia mintak sapu time dlm emergency room.. 

kebetulan plak ari sbtu pagi tue mmg akak aku ada check up ngan gynae dia kan.. so masa check up tue pun dia bgtau lar pasal dia jatuh sume tue.. gynae dia check  sume okeh.. takde masalah ape.. alhamdulillah lar yer..

time dorang turun bwh utk teman akak aku check up.. aku tinggal berdua je ngan dak kecik nie.. dia kemengantukkan.. akak aku kata kol 5 pagi dia da bangun pastu nyanyi2 lagik.. suh tido dia tak mau.. tue yang kol 9 lebih pun mata da kuyu jerk..

nombor giliran utk akk aku mcm biasa gak lar.. da ada orang amek kan.. so turun bwh tue, kalo da terlepas nombor, xda lar nk risau sgt.. leh bgtau kat nurse jerk..

budak kecik nie bangun jer, terus aku bwk dia turun bawah jugak.. ada plak jual buku colouring kat situ.. ape lagik, dia paw aku buku upin ipin lar..

baju da bertukar gara2 dia mencirits.. habis basah sluar sume.. so tukar baju sekali lagik.. sib bek bwk baju dia lebih..

bising nk tmpal stiker upin ipin.. tapi bila da tampal, dia sibuk nk cabut semula.. xpaham lar aku budak sorang nie tau.. ape pesyen tak mcm gitu pnye gaya.. da tmpal cabut smula..

pagi sbtu tue, temperature dia naik smula.. around 39 gitu.. so mmg kena tahan lagi lar.. xda harapan nk balik umah lagik..

sbb temperature dia turun naik turun naik, mmg dorang masukkan ubat bontot tue.. mcm biasa, upin ipin utk lekakan dia.. hehehhe.. baik je meniarap layan upin ipin.. xtau org lain ada projek kat bontot dia..

dia rasa je ubat tue nk msuk bontot dia, terus terangkat bontot dia.. hehehhe.. kelakar lar budak kecik nie.. time nie da nngis da.. tapi kejap jer lar.. msuk je ubt tue, dia diam lar smula..

dlm kol 1 mcm gitu abg ipar aku balik umah.. ktorang suh dia balik tido dlu.. ater, mlm tue dia tido atas kerusi je kot.. suh mintak kerusi malas, dia xmau.. then dlm kol 2 gitu kebetulan anak akak yang 1 wad ngan miqhael nie da boleh discharge, so ktorang amek baby coat anak dia tue utk letak miqhael.. so aku ngan miqhael tido petang dlm baby coat.. akak aku ngan ibu aku atas katil wad.. sakit kot badan asik duduk jer..

tapi budak kecik nie sekejap je dia pnye melembik.. lepas tue dia da aktif balik da.. asik ajak jalan jer.. time malam lagik lar dia aktif.. smpai nurse pun sound suh dia main diam2.. hahahah.. alo nurse, ko sound kat budak kecik nie bukan dia paham pun.. lagik dia seronok main ada lar.. budak nie kan x makan saman pnye orang.. huhuhu..

alhamdulillah hari ahad petang tue da boleh discharge.. dmm dia da kebah.. tinggal cirit dia jerk.. in fact cirit dia smpai skang nie hah ada lagik.. tapi da berkurangan lar.. xda lar mencair sgt..

so, peringatan buat korang2 sume yang ada bby n anak2 yang kecik lagik.. sila monitor temperature anak2 if dorang demam yerk.. agak2 da cecah 38 tue, msukkan je lar ubt bontot.. ubt bontot tue pls standby kat umah okeh.. pastu kalo anak2 korang demam, kerap2 lar lap badan dorang ngan kain basah.. supaya suhu badan dorang berkurang.. biar lar dorang nk nngis ke ape ker.. dari jadi hal yang tak diingini, baik lar buat ape2 yang boleh elak benda2 tak elok nie..

then kalo tak silap aku, doc ada ckp yang sawan menarik nie boleh berulang smula.. biasanya dari budak umur setahun smpai 6 tahun.. so, kita kena elakkan sawan tue dari kerap terjadi.. bila kerap terjadi, nnti boleh timbul mslh lain plak.. sawan mcm ni  jadi bila suhu badan terlampau panas.. 

nie mmg pengalaman yang cukup berharga lar buat ktorang 3 beradik.. 

1 comment:

Anonymous said...

ya allah.. seb baik takde pape kan.. sian akak ko.. isyhh.. dah la tgh boyot..