August 17, 2010

Pengalaman Tengok Org Sembelih Kambing..

entry nie penuh ngan pics yer.. aku bebel skit jer.. hehhehe.. =)

ktorang smpai palong ari tue dkt2 kol 10 gak lar.. smpai2 jer, tolong potong bwng n syur2 utk masak smua.. wat2 dlu yang simple2 sementara nk tunggu org yang nk sembelih kambing nie datang..

dkt kol 12 lbh gak lar baru start.. kalo ikutkan nk sembelih awal, tapi da org yang nk sembelihnya dtg lambat, follow je lar kan.. hehhehe..

IMG_3660

kambing yang akan disembelih..

mengembek je dia dari kandang.. kwn2 dia kat dlm kandang tue pn sama gak mengembek..

IMG_3662

baringkan dia utk ikat kaki supaya kaki dia tak meronta2 nnti..

IMG_3663

ready utk disembelih.. time nie dia tak mengembek da.. da mcm redha je kena sembelih..

IMG_3664

pisau da ready..

IMG_3666

selamat disembelih setelah niat & doa dibaca..

IMG_3667

IMG_3671

selamat disembelih da..

IMG_3672

tunggu kambing tue betul2 da tak bernyawa..

IMG_3675

kwn2 dia kat kandang belakang sume nye menjengah..

IMG_3676

IMG_3680

IMG_3682

IMG_3687

yang baju oren tue lar org yang sembelih kambing nie.. tajam gile okeh pisau dia tue..

IMG_3693

IMG_3694

segala isi perut kambing tue sume dikeluarkan dengan berhati2.. perghhh, nie kalo pecah, mmg bau semerbak je lar yerk..

menahan lar napas ko nnti kalo pecah kan.. =p

IMG_3696

IMG_3698

da habis buang kulit dia sume tue, boleh lar bakar skit2 yer.. nie utk elak daging kambing tue berbau kalo tak silap aku..

IMG_3702

IMG_3703

IMG_3705

IMG_3707

da bakar skit2 tue, baru lar lapah2 daging nye..

IMG_3710

IMG_3712

kepala n segala isi perut kambing tue, sumenye org indon tue amek.. aku pn tak tau lar dia nk buat ape.. masak lar kot.. xkn dia nk wat perhiasan plak kan..

yang panjang2 tue plak, ape ek.. aku lupa lar.. masa ngah snap gmbar nie diorang ada ckp.. tapi aku tak ingt.. hehhehe..

yang nie pn org indon tue amek gak..

IMG_3714

byk gak isi yang dpt..

mak BIL aku wat kari kambing.. mmg meletopssss lar kan..

nie pengalaman pertama aku tengok live org sembelih kambing.. sembelih lembu sebelum2 nie pn aku tengok dari jauh jerk.. nie lar baru berani g tengok dekat2..

=)

3 comments:

SURIA AMANDA said...

best kan..tapi rugi la segala isi perut kambing tu x amik..ada paru,jantung ,limpa semua tu sedap tau yaty...xper la..kalau niat nak sedekah kan...

yaTy ♥ said...

lisa, isi perut yang boleh makan tue ktorang amek.. cume isi perut yang lain2 tue je bagi kat org indon tue..
=)

armouris said...

info tentang sembelihan di SIHAT SELALU - Kelebihan Menyembelih Binatang