August 30, 2012

Raya Di Melaka

hari puasa terakhir tue ibu aku mmg da bz memasak lauk utk raya.. sib bek thn ni, kazen aku dtg beraya kat sini.. so ramai yg menolong.. cpt lar siap kerja2 yang remeh dlm umah tue.. 

cm thn2 sudah jugak.. lauk yg sama gak ibu aku buat.. tapi tahun ni takde dok anyam ketupat.. guna nasi impit instant sajerk.. ibu aku masak kuah kacang, ayam rendang n sambal jawa..

then akak sepupu aku buat daging masak hitam tue.. mak long aku request teringin nk makan lauk daging tue.. da siap2 msak, lepas bebuka malam tue abg sepupu aku p hantar kat umah mak long  aku.. then lepas dia balik, ktorang buat bacaan yaasin anak beranak.. pastu aku da selamat kebaboooommm.. heheheh..

pagi raya plak, da bersiap sume, tgu lar ibu ayah n adik2 aku blik dari solat raya.. lampu merah aku lama betul kali nie.. tension jer..  blik je dorang dari solat raya, terus lar kita bermaafan yer.. gambar yilek pocik.. pastu makan2, then ktorang 1 family nk gerak blik melaka da.. family kazen aku stay kat umah ngan adik aku no3.. adik aku tue hari raya pun dia keje. mengalahkan bangla.. bangla pun reti cuti okeh!

sebelum gerak blik melaka, ktorang singgah umah jiran2 jap, then g umah mak long aku.. dari umah maklong aku dlm kol 1115 gak lar baru ktorang gerak ke melaka..

smpai umah tok mak dlm 245 gitu.. eh, ni pestime aku drive dari umah smpai ke melaka yerk.. alhamdulillah lar hari raya tue jalan tak jem.. keter je byk.. ayah aku knon2 nk teman drive.. sudahnya dia pun tersengguk lelap gak.. hehehe..

pastukan 1st time dlm sejarah, ibu aku tidor dlm keter yer.. sblm2 ni jgn ko berangan lar nk suh dia tido dlm keter time balik kg.. dia mmg akan jadi jpj dlm keter.. nnti kang dia suh pelan lar.. siap dia bgtau depan tue ada ape sume.. so kali ni boleh drive dengan aman tanpa jpj dlm keter.. hehheeh.. tue sah2 da kepenatan memasak.. 

smpai umah tok mak aku ape lagik.. smbung lar makan.. masa smpai tue ada family cik bedah jer.. dorang pun tak sempat keluar beraya.. sng citer, 1st day raya mmg kat umah.. x berjalan ke mana pun..

hari kedua raya plak, family cik bedah aku keluar beraya dlm kol 10 lebih.. then ayah ngan adik aku p berkemas kat belakang umah tok mak.. aku tlng ibu aku masak.. smbil2 tue hantar air ke depan kalo ada orang dtg umah.. msing2 dtg nk melawat tok mak aku..

bila ibu aku da siap masak, aku ajak lar ayah aku berjalan raya.. boleh dia kata malas.. dia suh tunggu akak aku smpai nnti baru jalan raya sama2.. hah, kalo da mls jalan raya, moh kita jalan p pekan jasin yer..

aku nk mencari tshirt utk pakai.. blh aku lupa bwk tshirt dtg umah tok mak aku.. da pinjam tshirt adik aku.. hehehe.. so kat mall tue dpt 3 helai tshirt.. adik aku pun join beli gak.. 

ini pun kalo ikutkan ayah aku mls nk pegi.. dia suh pegi sendiri.. laju lar aku ckp tak tau jalan.. padahal elok je aku bwk tak tnye pun mana jalan kat ayah aku.. smpai je kat emporium ni ayah aku terus perli 'tau je jalan' hahahahah..

dkt2 maghrib baru akak aku smpai.. sekali ngan family abg ipar aku pnye abg.. dorang pun kebetulan nk balik ke melaka, tue yg sekali jalan then singgah umah tok mak sekali..

ngam2 smpai tue, azan then berbuka lar sekali abg ipar aku.. dia buat puasa 6.. itu miqhael tue baru je lepas bergaduh ngan sepupu sebelah dia tue.. gaduh berebut balang kerepek.. padahal kerepek kat umah tok mak tue ada 6 balang.. 1 balang tue jugak nk direbutkan..

tido malam tue ada bantal peluk.. miqhael la sape lagik kan.. hehehhe.. kalo dia ada, mmg lar aku ajak dia tido ngan aku..

=)

No comments: