November 25, 2009

pergi selamanya..

hari isnin hari tue, dlm kol 7.30 mlm dpt call dari ibu bgtau nenek da meninggal..

terkelu jap time tue.. coz baru smlmnya tgk nenek elok je lagik.. cuma da kurang ckp jerk..

time ibu call tue, tgh borak2 ngan lis kat food court.. trus balik n mintak lis anta kan kat erl.. coz aku nk kejar erl yang kol 8.05.. thanx a lot lis!!

smpai kl sentral, trus g tmpt komuter.. sib bek tgu tak lama sangat and orang pn tak ramai cm slalu.. kalo tak kan padat je komuter tue.. so trun terus kat kg raja uda.. coz aku suh along n BIL aku gerak trus g umah nenek..

smpai kat umah nenek dlm kol 9 lebih, orang kg ngah baca yaasin..

tnye ngan ibu, masa bila nenek 'pergi'.. ibu aku pn tak tau.. coz petang tue org yang mengurut dia tue dtang.. time ngah urut tue, dia okeh je bagi response sume.. dkat nk maghrib baru org tue balik.. ibu aku pn siap2 lar amik air smbhyang sume nk solat maghrib, then akak yg sewa sblh umah nenek datang jenguk nenek.. dia ckp ngan ibu 'kak zah.. cuba tengok mak cik nie hah, len mcm je ani tgk dia..' ibu aku pn tgk lar nenek, 'ada lagik nie ani..' 'cuba kak zah tgk betul2..' kebetulan plak time tue pok teh aku pn smpai.. trus ibu aku suh dia tgk kan.. 'mak da takde'.. itu je lar yang wat ibu aku ralat.. dalam pada dia mengadu sakit2 tue, bila dia 'pergi' pn tak perasan.. ibu aku siap cakap 'sib bek kak ani datang, kalo tak mmg ibu ingt nenek ko tido'..

mlm nye aku balik umah along, coz ktorang ber3 mmg dari ofis kan.. so balik sana nk mandi2 sume n rest.. ayah ngan adik2 aku pn gerak dari jb mlm tue jugak.. diorang terus pegi umah nenek..

so pagi2 smlm da gerak g umah nenek smula..

hujan di pagi hari mengiringi pemergian nenek.. smpai kat umah nenek, duk baca yaasin kat sblh katil dia.. then pukul 11 van jenazah smpai nk bwk jenazah ke masjid utk dimandikan dan dikafankan.. aku amek kesempatan nie utk join skali mandi & kafankan jenazah nenek.. pengalaman baru bagi aku.. time ngah mandikan jenazah tue, bila kena sengetkan dia ke side kiri, dlam hati aku.. 'mesti nenek sakit.. tulang nenek yang belah kiri tue kan patah..' selesai mandi & kafankan jenazah, ktorang diberi masa utk bagi ciuman terakhir pada dia sblm dia disolatkan dan dikebumikan..

masa jenazah nenek dimandikan, hujan da berhenti.. syukur sgt.. arwah nenek menghembuskan nafas terakhir pada umur 90++.. jenazah nenek selamat dikebumikan di tanah perkuburan jalan melikai, kg raja uda.. ngam2 azan zohor, jenazah nenek masuk ke liang lahad.. diikuti bacaan talkin dan doa semua.. then aku ngan ibu duduk baca yaasin dlu sblm meninggalkan tanah perkuburan..

its my luck coz aku smpt jugak jaga dia walau tak seberapa sngt.. still terbayang2 lagi ari ahad, sehari sebelum nenek 'pergi'.. bangun pagi tue, aku ngan ibu g beli breakfast kat depan umah.. belikan roti telur.. tu fav dia.. time ktorang kuar tue nenek tgh tdo.. pastu carik lauk skit utk masak.. then balik umah, tolong ibu kemas2 pinggan mangkuk nenek sume, pastu dlm kol 11 mcm tue nenek da mengerang sakit smula.. g kat dia usap2 lengan dia suma tnya nk ape.. dia ckp dia lapar.. aku ckp 'makan roti telur eh.. tadi ada beli'.. dia angguk jer.. tapi sblm tue aku lap kan dlu badan dia, muka2 dia sume.. then baru suap makan roti telur.. tue pn sesuap je dia mkan.. coz dia ckp tekak perit.. so aku bg dia minum air lebih2.. then dia smbg tdo balik..

petang skit dlm kol 3 cmtu, aku ngan ibu bakar rumput2 kat depan umah dia.. paginya org sblh umah nenek da tolong mesin kan.. so ktorang tinggal bakar kan je lar rumput2 nye..da siap bakar rumput sume, baru aku siap2 utk balik putrajaya.. masa tue nnek mmg mcm biasa jer.. cuma ibu cakap da 2 3 hari nie dia tak berapa nk bukak mata sangat.. mana2 org yg datang jenguk dia, kalo panggil nama dia pn, dia nyahut je.. tapi dia tak tengok pn sama yang panggil dia.. so bila ibu call ari isnin tue mmg terkejut sgt.. tak sangka nenek 'pergi' tiba2..

malam tadi ada wat kenduri tahlil.. aku tak dapat ikut sbb da kena blik putrajaya coz ari nie kena keje.. so mlm nie pn ada jugak, balik keje nnti mmg kena cpt2 g erl.. kalo tak mau aku lmbt smpai nnti..

Al-Fatihah buat arwah nenek.. semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.. AMIN...

No comments: